Translate

۱۳۹۲ خرداد ۱۳, دوشنبه

چرا احمدی نژاد سکوت کرده است؟!


دیگر صدای “زنده باد بهار” احمدی نژاد شنیده نمی‌شود! دیگر مشایی در مورد رد صلاحیت خود سخن نمی‌گوید! آیا به راستی جریان انحرافی شکست را پذیرفته است؟ آیا احمدی نژاد که به خاطر رحیم مشایی، سایر یاران خود را مجبور به انصراف از نامزدی به نفع او کرد واقعا ناامید شده است؟
با شناختی که نسبت به شخصیت احمدی نژاد وجود دارد انتظار شدیدترین واکنش‌ها به رد صلاحیت مشایی از او می‌رفت اما او تنها گفت مشایی مظلوم واقع شده و رد صلاحیت او را از طریق رهبر پیگیری خواهد کرد. ولی با تشکر ویژه رهبر از کلیه نامزدهایی که با تمکین به قانون در مورد رد صلاحیت خود واکنش نشان ندادند ظاهرا همه چیز پایان گرفت.
رد صلاحیت مشایی موضوع عجیبی نبود که احمدی نژاد و تیم او را غافلگیر کند. حتی مردم عادی کوچه و بازار هم می‌دانستند مشایی از سد شورای نگهبان نخواهد گذشت. وقتی کسی حتی اجازه ندارد معاون رییس جمهوری شود چگونه ممکن است صلاحیت او برای ریاست جمهوری تایید شود؟
ترس و واهمه اصولگرایان و انتظار مردم، واکنش‌های پیش بینی نشده احمدی نژاد بود. اصولگرایان از شروع پروژه جدیدی توسط احمدی نژاد بیم داشتند و گمان می‌کردند شاید او حتی برگزاری انتخابات را با مشکل روبرو کند.
آیا جریان انحرافی تدبیری برای این روز نیندیشیده بود؟ آیا همه چیز تمام شد و احمدی نژاد به تاریخ پیوست؟ آیا طرح مدودوف- پوتین از سوی احمدی نژاد خیالی بیش نبود؟
برای بررسی این موضوع بهتر است به چند جمله کلیدی احمدی نژاد قبل از بررسی صلاحیت مشایی نگاهی بیندازیم مانند “زمستان نمی‌تواند مانع آمدن بهار باشد و بهار می‌آید”، “مگر می‌شود جلوی آمدن بهار را گرفت؟” و بعد از خبر ردّ صلاحیت مشایی گفت: “ما هستیم! و کار ما تازه آغاز شده است”.
پس احمدی نژاد هنوز ناامید نیست و شکست را نپذیرفته و این تنها در صورتی قابل تصور است که یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان اتفاقا همان “بهار”ی باشد که او از مدت‌ها پیش بشارت رسیدنش را می‌داده است!
پس می‌توان به این امکان اندیشید که مشایی فقط یک ترفند انتخاباتی برای انحراف اذهان مخالفان از نامزد اصلی مورد حمایت احمدی نژاد بود. تیم احمدی نژاد با هدایت رقبا و افکار عمومی‌به سوی مشایی به راحتی کاندیدای خود را از فیلتر شورای نگهبان عبور داد.
اما این فرد کیست که احمدی نژاد با تکیه بر حضور او به راحتی می‌گوید: “ما هستیم و تازه کار ما آغاز شده است”؟
سکوت و واکنش نشان ندادن احمدی نژاد به رد صلاحیت مشایی به حدی برای اصولگرایان و رهبر عجیب بود که سبب شد خامنه ای از شدت خوشحالی از تمام نامزدهای رد صلاحیت شده تشکر ویژه کند! مطمئننا خامنه ای برای هیچ کدام از نامزدها وزنی قائل نبوده و نیست که بخواهد ممنون آنها باشد، پس تنها‌هاشمی‌و مشایی می‌توانستند طرف سپاسگزاری رهبر باشند.
خامنه ای اگر می‌خواست از‌هاشمی‌تشکر کند مطمئنا بعد از رد صلاحیت او از طرف شورای نگهبان با او تماس خصوصی می‌گرفت و از یار دیرین خود دلجویی می کرد، پس منظور اصلی رهبر را می‌توان روی مشایی و احمدی نژاد متمرکز کرد که با سکوت خود دل او را شاد کرده اند.
سکوت احمدی نژاد اما به خاطر تمکین به قانون و رای شورای نگهبان نیست. مصلحت نظام هم برای احمدی نژاد هیچ اهمیتی ندارد چون بارها نشان داده است که هنگام به خطر افتادن این مصالح، خود و یارانش به راحتی آن را زیر پا می‌گذارند.
به نظر می‌رسد برنامه احمدی نژاد به خوبی در حال انجام است. دولت او با امضای تفاهم نامه تحقیق درباره انفجار آمیا (عملیات تروریستی در مقر یهودیان در آرژانتین)، عملا بخت ولایتی و محسن رضایی را برای ریاست جمهوری از میان برده است زیرا حضور این دو در راس قوه مجریه، مشکلات حکومت را در صحنه جهانی دو چندان خواهد کرد.
غلامعلی حداد عادل نیز از هیچ بختی برای پیروزی برخوردار نیست مگر اینکه عنایت رهبری شامل حال او گردد که خامنه ای در حال حاضر علاقه ای به این مسئله نشان نمی‌دهد.
انتشار سخنان محمدباقر قالیباف در جمع بسیجیان و اعتراف او به شرکت در سرکوب مردم و دانشجویان قالیباف را از محبوبیتی که گمان می‌شد از آن برخوردار است، ساقط کرد! چه بسا هر دو طرف رقیب از جمله تیم احمدی نژاد، در انتشار این نوار نقش داشته اند.
حسن روحانی و محمدرضا عارف و محمد غرضی هم از ابتدا هیچ بختی نداشتند در غیر این صورت شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید نمی‌کرد، مگر اینکه معجزه ای همانند سال ۷۶ اتفاق بیفتد که با عدم تمایل رای دهندگان به شرکت در انتخابات این موضوع فعلا منتفی است.
تنها نامزد باقیمانده سعید جلیلی است که اینک از شانس بالاتری برای تصدی پست ریاست جمهوری برخوردار است. جلیلی را مصباح یزدی نیز تایید کرده است درست همان گونه که احمدی نژاد را تایید کرده بود. بنا به اظهارات مصباح “جلیلی در عشق به ولایت بیش از حد نصاب امتیاز دارد” پس می‌توان نتیجه گرفت که خامنه ای نیز به گزینش او تمایل دارد.
با توجه به این شواهد، می‌توان ارزیابی کرد که “جلیلی” احتمالا همان “بهار”ی است که احمدی نژاد از آن سخن گفته است.
با توجه به این نکته، واکنش برخی از اصولگرایان نسبت به جلیلی را می‌بایست با تامل بیشتری بررسی کرد. علی مطهری می‌گوید “باید مانع پیروزی سعید جلیلی در انتخابات شد” و احمد توکلی اظهار می‌دارد “کشور نباید به دست رییس جمهور بی تجربه بیفتد”.
آیا پروژه احمدی نژاد در حال تکوین است؟ هم نامزد مورد نظرش تایید صلاحیت شده و هم نظر بسیاری از مراجع حکومتی و اصولگرایان را به جلیلی متمایل نموده است. عدم اعتراض و واکنش به رد صلاحیت مشایی هم هر گونه سوء ظن در مورد دخالت او در نتیجه انتخابات را از میان برده است! صرف نظر از اینکه وزارت کشور نیز در اختیار احمدی نژاد است و می تواند هر کس را که مایل باشد از صندوق آرا خارج کند! همان گونه که محمد صادق محصولی و کامران دانشجو پیش از این خود احمدی نژاد را از صندوق‌های رأی بیرون آوردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر