Translate

۱۳۹۲ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

گروه حقوق بشری: ایران به سرکوب مطبوعات و مخالفان خاتمه دهد



کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به آن‌چه سانسور و «سرکوب مطبوعات و مخالفان» در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران نامیده است، از جمهوری اسلامی خواست به روند «سانسور رسانه‌ها، بازداشت فعالان سیاسی و تحدید روزنامه‌نگاران خارجی» خاتمه دهد.
بر اساس بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که روز دوشنبه، ۲۰ خرداد، منتشر شد، با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات، چندین فعال سیاسی و کارکنان ستاد نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۰ روز اخیر بازداشت شده‌ و روزنامه‌نگاران زندانی که در دوران مرخصی به‌ سر می‌بردند، بار دیگر به زندان بازگردانده شده‌اند.
این بیانیه سپس به اظهارات آرمان مستوفی، مدیر رادیوفردا، اشاره می‌کند که از افزایش فشارهای حکومت ایران بر اعضای خانواده کارکنان رادیوفردا که در ایران به‌ سر می‌برند، سخن گفته بود.
به گفته آقای مستوفی، نیروهای امنیتی ظرف هفته‌های اخیر، حداقل در ۹ مورد جداگانه، اعضای خانواده‌های کارکنان رادیوفردا را در تهران احضار و بازجویی کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند به اقوام روزنامه‌نگار خود بگویند که یا ارتباط حرفه‌ای خود با رادیوفردا را قطع کنند یا به صورت پنهانی با سازمان‌های امنیتی ایران همکاری داشته باشند.
بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در ادامه به مسئله فیلترینگ وب‌سایت‌های خبری می‌پردازد که در آستانه انتخابات شدت بیشتری یافته است، مانند وب‌سایت صراط‌ نیوز و خبرگزاری مهر که تنها به‌ خاطر انتشار مصاحبه‌ای با مدیرمسئول صراط‌ نیوز با دستور فیلترینگ مواجه شد.
این بیانیه می‌گوید: «در حالی که وزارت اطلاعات به صورت روزافزون تعداد بیشتری از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران را دستگیر می‌کند، کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه، که مسئول تعیین محتوای غیرقانونی در اینترنت است، دستور فیلتر کردن چندین وب‌سایت خبری و مطبوعاتی دارای مجوز را صادر کرده است. »
بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران سپس به اظهارات یک روزنامه‌نگار خارجی می‌پردازد که اکنون در تهران به‌ سر می‌برد.
این خبرنگار به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که او و همکارانش با «محدودیت‌های جدی» در رفت‌وآمدهای خود مواجه هستند و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آنها یک «مراقب» تعیین کرده است تا هنگام ملاقات‌ها و مصاحبه‌ها در کنارشان باشد.
در روزهای اخیر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، گفته بود که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی باید تحقیقات بیشتری درباره خبرنگاران خارجی بکنند که برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری قصد ورود به ایران را دارند.
این سخن را سازمان گزارشگران بدون مرز محکوم کرد و آن را تعبیری از «ترساندن خبرنگاران خارجی و منصرف کردن آنان از سفر به ایران» دانست.
اکنون نیز کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران علیه چنین اظهاراتی موضع می‌گیرد و آن را شاهدی بر «آزاد نبودن انتخابات ایران» می‌داند.
به گفته هادی قائمی، مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران «نه تنها آزاد نیست، بلکه حتی روزنامه‌نگاران و رسانه‌های خبری نیز آزاد نیستند تا در مورد این انتخابات غیرعادلانه گزارش بدهند».
آقای قائمی همچنین به اظهارات اخیر مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، اشاره کرده که به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده است در صورت «سیاه‌نمایی» منتظر برخورد سپاه با آنان باشند.
مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «اگر هرگونه شبهه‌ای وجود داشت که مقامات ایران خیال دارند این انتخابات را مهندسی کنند تا یک کاندیدای مورد نظر رژیم به مقام ریاست جمهوری انتخاب شود، اینک دیگر مانند روز روشن است. »
وی افزود: «حکومت ایران حتی نمی‌تواند تحمل فعالیت‌های سیاسی افرادی را که از طریق شورای نگهبان انتخاب شده‌اند داشته باشد. »

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد با حضور ۶ نامزد برگزار می‌شود. محمدرضا عارف و غلامعلی حدادعادل، دو نامزدی هستند که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۰ و ۲۱ خرداد، یکی به نفع اصلاح‌طلبان و دیگری به نفع اصول‌گرایان از انتخابات انصراف دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر