Translate

۱۳۹۲ خرداد ۲۲, چهارشنبه

عفو بین‌الملل نگران «سرکوبی‌ها» در آستانه انتخابات است




سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در ۲۲ خرداد ماه، اعلام کرد، نگران افزایش سرکوبی‌هایی‌ست که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مخالفان، معترضان و کنشگران سیاسی، صنفی و اجتماعی را در این کشور هدف گرفته است.

در گزارشی که این سازمان مدافع حقوق بشر منتشر کرده است، به چندین بازداشت اشاره شده و از پایمال شدن حقوق بشر، هدف گرفتن روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدافعان حقوق شهروندی گروه‌های تباری و دینی در ایران سخن رفته است.

فیلیلپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این سازمان بین‌المللی‪، علاوه بر انتقاد از «نقض پی‌درپی حقوق بشر» و «بی‌پروایی حکومت ایران» در این مورد به «نبود گفتمانی معنادار از حقوق بشر در تبلیغات انتخاباتی» نیز اشاره کرده است.

این بیانیه از جمله از بازداشت‌ها در جریان همایش هواداران حسن روحانی و معترضان دولت در گردهمایی جماران گفته است.

نزدیک به دو هفته پیش در جریان گردهمایی جماران، پس از آنکه گروهی به حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از سران جنبش اعتراضی پس از انتخابات ۸۸، شعار دادند، نیروهای امنیتی چند نفر را بازداشت کردند.

به وضعیت میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی نیز بار دیگر در گزارش سازمان عفو بین‌الملل اشاره شده و آمده است که درخواست‌های پی‌درپی سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل برای آزادی آنها همچنان بی‌پاسخ مانده است.

«سرکوب» اعضای مدافع حقوق گروه‌های قومی و شهروندان باورمند به دین‌های دیگر،
از جمله بازداشت روحانیون مسیحی و مدافعان حقوق شهروندی ایرانیان آذری‌تبار، نیز بخشی از تازه‌ترین گزارش عفو بین‌الملل را به خود اختصاص داده است.

بازداشت و صدور احکام زندان برای اعضای کانون‌ها و گروه‌های صنفی و فعالان دانشجویی نیز از دیگر نگرانی‌های عفو بین‌الملل است.

در تازه‌ترین بیانیه این سازمان به بازداشت و زندانی کردن روزنامه‌نگاران، نویسندگان مطبوعاتی یا وبلاگ‌نویسانی مانند حسین رونقی ملکی یا خسرو کرد پور نیز اشاره شده است.

کنشگران سیاسی مانند جمله کریمی که از فعالان اصلاح‌طلب در استان فارس است و به تازگی بازداشت شده و اعضای ستاد تبلیغاتی حسن روحانی که در جریان همایش جماران بازداشت شدند نیز از جمله دیگر کسانی‌اند که عفو بین‌الملل به عنوان شاهدی بر نگرانی‌های خود از افزایش سرکوبی‌ها به آنها اشاره می‌کند.

فیلیلپ لوتر، به بخش اطلاع‌رسانی این سازمان می‌گوید: جملگی این افراد، زندانیان عقاید و باورهای خویش‌اند و باید هر چه سریعتر آزاد شوند.
این بیانیه دو روز پس از آن منتشر می‌شود که «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران»، سازوکار دیگر مدافع حقوق بشر، از «سانسور و سرکوب مطبوعات و مخالفان» در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران انتقاد کرد.


بر اساس بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات، چندین فعال سیاسی و کارکنان ستاد نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۰ روز اخیر بازداشت شده‌ و روزنامه‌نگاران زندانی که در دوران مرخصی به‌ سر می‌بردند، بار دیگر به زندان بازگردانده شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر