Translate

۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

معجزات هاشمی در چهار سال آینده!

منبع : پارس دیلی نیوز
نویسنده: شاهین شعبانی

اگر چه فرض محال ، محال نیست! فرض می کنیم که حاکمیت جمهوری اسلامی از انتخابات سال 88 درس لازم را گرفته و درصدد است انتخابات پیش رو را با عقلانیت بیشتری مدیریت کند و اجازه حضور هاشمی در راس قوه مجریه را پس از کسب آراء لازم صادر نماید.
از آنجا که مبلغان هاشمی او را تنها گزینه و منجی فعلی کشور و ملت معرفی می کنند باید دید که رفسنجانی در چهار سال آینده با چه معضلات و مسائلی روبرو خواهد بود که رفع آنها می تواند امید های مردم را از نو شکوفا کند.
مشکلاتی که رفع کامل آنها در شرایط کنونی بیشتر به یک معجزه شبیه است  و انتظارات از هاشمی نیز باید در حد رییس جمهور حکومت اسلامی باشد تا با واقعیات موجود تطابق داشته باشد.
کنترل و حفظ شرایط موجود و جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع ، شاید در بهترین حالت ممکن حداکثر توقعی است که می توان از هاشمی داشت.
نگاهی تیتروار به مشکلات موجود می تواند در درک وضعیت فعلی کشور و جلوگیری از امیدهای واهی به هاشمی موثر باشد.
1-   مشکلات بی شمار اقتصادی
هر چند در 8 سال گذشته رکورد بالاترین در آمد حاصل از فروش نفت نصیب دولت احمدی نژاد شد ، اما دولت آینده با کسری بودجه و بدهی بسیار بالایی مواجه خواهد بود.
صندوق ذخیره ارزی کاملا خالی است و هیچ ارزیابی درستی از وضعیت درآمد ها و مخارج دولت در دست نیست! در آمدهای دولت ، حاتم بخشی شده است و هیچ کس ؛ حتی خود احمدی نژاد نیز؛ اطلاع درستی از مخارج صورت گرفته ندارد!
در بهترین شرایط ، دولت آینده حداقل 6 ماه از وقت خود را باید صرف سامان دادن به آمار و ارقام کرده و وضعیت خود را ارزیابی نماید.
از آنجا که دولت احمدی نژاد شهریور ماه پاستور را تحویل خواهد داد، دولت آینده 6 ماهه اول فعالیت خود را باید صرف کارهای آماری و آماده کردن لایحه بودجه سال 93 نماید. بنابر این در این مدت گلوله مشکلاتی که احمدی نژاد درابتدای سال از کوه سرازیر کرده تا آخر سال به بزرگترین حد خود خواهد رسید!
روشن کردن تکلیف یارانه ها یکی از بزرگترین مشکلات دولت بعدی است. دولت آینده که میراث دار پرداخت نقدی یارانه هاست ، نه توان حذف آنرا دارد و نه امکان پرداخت.
دولت احمدی نژاد به هر قیمت ممکن و حتی نابودی اقتصاد کشور ، منابع مالی یارانه ها را تامین کرده و حتی  قول افزایش میزان آنرا نیز داده است .
دولت آینده در صورت ادامه پرداخت یارانه ها ، دوباره همان مسیر احمدی نژاد در نابودی اقتصاد کشور را طی خواهد کرد و در صورت عدم پرداخت ، با اولین و بزرگترین چالش خود که شاید منجر به شورش های گسترده خیابانی نیز شود ، مواجه خواهد بود.
مبارزه با تورم افسارگسیخته و نابود کننده نیزمستلزم درآمدهای بالای دولت و امکان سرمایه گذاری های زیر بنایی و رونق اقتصادی است.
ایران در تحریم های بسیار فلج کننده ای گرفتار است که اصلی ترین منبع درآمد کشور را نشانه گرفته است. عدم امکان فروش نفت و سایر محصولات نفتی و بدتر از آن تحریم بانک مرکزی ، مانع اصلی در کسب درآمدهای بیشتردولت آینده و نقل و انتقال دلار به کشور است.
تحریم های فزاینده ای که دامنه آن کم کم در ابتدایی ترین نیازهای مردم نیز خود را نشان می دهد و تحلیل گران بارها بر سخت و طولانی بودن پروسه لغو آنها تاکید داشته اند ، مهمترین مانعی است که هاشمی توان رفع سریع آن را نخواهد داشت و حتی لغو آنها ، اثرات دراز مدت بسیاری در پی خواهد داشت.
در حال حاضر یکی از بزرگترین خواسته های مردم بویژه جوانان ، رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال و از بین بردن تبعیض های شغلی در بازار کار است.
اشتغال رابطه مستقیمی با رونق اقتصادی و کاهش تورم دارد. با توجه به نکات ذکر شده ، هاشمی عملا هیچ شانسی برای رفع این مشکل حداقل تا چهار سال آینده را نخواهد داشت. او اگر بسیار توانا و با قدرت عمل کند و بتواند مشکلات تولیدکنندگان داخلی را مهار نماید تنها می تواند امیدوار باشد ، میزان بیکاری در دولت او افزایش چندانی نداشته باشد.
2-   خارج کردن کشور از وضعیت امنیتی کنونی
از مشکلات عمده هاشمی در عرصه داخلی می توان به برگرداندن قدرت و اعتبار به نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد.
از آغاز دولت خاتمی تا به امروز ، بسیاری نهادها و سازمانهای موازی در کنار ریاست جمهوری و وزارتخانه ها ایجاد شده اند که نه تنها دولت و تصمیمات آنرا تحت تاثیر قرار می دهند که خود در بسیاری مواقع دارای قدرتی به مراتب بیشتر از ریاست جمهوری هستند.

کنترل دوباره سپاه پاسداران بویژه فرماندهان آن که تشنه قدرت و ثروت شده اند و حاضر نیستند به راحتی به پادگانها برگردند ، یکی دیگر از مشکلات هاشمی خواهد بود.
سپاه پاسداران در هشت سال گذشته بصورت انحصاری بسیاری از بخش های اقتصادی و سیاسی کشور را در اختیار گرفته و خارج از هر قانون و ضابطه ای عمل می کند.
منافع شخصی افراد و روابط پیچیده حاکم بر این نهاد به گونه ای است که منافع کشور در اولویت های آن قرار نمی گیرد. دخالت ها و کارشکنی های سپاه در حدی است که حتی احمدی نژاد را وادار به واکنش چندین باره در برابر آنها نموده است. آیا هاشمی توان مقابله با فرماندهان سپاه که او را عامل فتنه می دانند دارد؟! سوالی است که پاسخ آن در آینده مشخص خواهد شد!
برگرداندن اعتماد به مردمی که بطور کامل از جمهوری اسلامی ناامید شده اند مشکل دیگر و اساسی هاشمی خواهد بود. هیچ طرح و برنامه ایی جز با همراهی مردم ممکن نیست.
نداشتن روحیه شاد و امید به زندگی ، جامعه ایران را با بحرانهای عمیقی مواجه کرده است. دخالت های حکومت در خصوصی ترین بخش های زندگی مردم ، دخالت در هنر و ورزش و سایر ابعاد تفریحی جامعه سبب شده که میل به زندگی در جامعه ایران روز به روز کاهش پیدا کند.
گسترش اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از الکل برای فرار موقت از واقعیات های زندگی ،جوانان و به تبع آن خانواده ها را دچار مشکلات عمده ای کرده است.
برگرداند روحیه به جوانان و امکان زندگی آزاد و بی دغدغه در درون جامعه و داشتن روابط سالم و آزاد با جنس مخالف تنها با کنترل نیروی انتظامی و گروههای خود سر ممکن است.
فرماندهان نیروی انتظامی دستورات خود را نه از وزارت کشور، بلکه از روحانیون تند رو حکومتی می گیرند. هیچکدام از روحانیون تند رو حاضر نیستند کوچکترین امکان شادی و آزادی به مردم بدهند ، حتی تلاش احمدی نژاد برای کسب اجازه ورود زنان به استادیوم های ورزشی با واکنش های بسیار تندی از جانب روحانیون مواجه شد.
آیا رفسنجانی توان کنترل این نیروها و حفظ حریم خصوصی مردم را خواهد داشت؟!
3-   ترمیم روابط خارجی
دخالت ها و اقدامات آتش افروزانه جمهوری اسلامی بویژه در کشورهای همسایه ، خدشه ای جبران ناپذیر به اعتماد این کشورها نسبت به جمهوری اسلامی وارد کرده است.
دخالت های سپاه قدس ؛ بعنوان یک بازوی مکمل وزارت امورخارجه ؛ در روابط بین المللی به گونه  ایست که عملا تعیین کننده اصلی سیاست  خارجی جمهوری اسلامی است.
وادار کردن سپاه قدس به تمکین از ریاست جمهوری و وزارت خارجه ، به دلیل منافع سرشار سپاه پاسداران ؛ امری غیر ممکن به نظر می رسد.
بدون اغراق می توان مدعی شد که در شرایط فعلی حتی شخص خامنه ای نیز توان کنترل سپاه پاسداران را از دست داده است و تنها برای جلوگیری از بروز این مسئله ، چشم های خود را بر عملکرد آنها می بندد و سیاست های آنان را سیاست های خود عنوان می کند.
تغییر سیاست ایران در قبال سوریه و حتی حزب الله می تواند در بهبود روابط ایران با جهان خارج نقش بسیار تعیین کننده و مثبتی داشته باشد که تغییر این سیاست و کنش از توانایی و اختیار هاشمی خارج است.
توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 5+1 ، یکی از بزرگترین چالش های سیاست خارجی هاشمی خواهد بود.
اهمیت این موضوع به حدی است که به جرات می توان حل تمامی مشکلات عنوان شده را به گونه ای با آن مرتبط دانست.
تیم مذاکره کننده فعلی و در راس آنها خامنه ای ، عملکرد و رفتار دولت های پیشین در قبال موضوع هسته ای را منفعلانه و دور از منافع ملی تعبیر کرده است بنابر این بازگشت به گذشته ممکن نیست.
هاشمی در صورت دستیابی به کرسی ریاست جمهوری قطعا رئیس جمهور ایده آل خامنه ای نخواهد بود بنابر این به او اجازه انفعال و عقب نشینی داده نخواهد شد.
قبول درخواستهای مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از پارچین ، بدون هماهنگی با خامنه ای و فرماندهان سپاه ممکن نیست.
توافق با شروط  گروه 5+1 بر سر میزان غنی سازی و گسترش تاسیسات هسته ای و نحوه استفاده از انرژی هسته ای و امکان بازدیدهای مکرر بازرسان آژانس از کلیه مراکزی که به آن مشکوک هستند ، می تواند نقش کلیدی در رفع تنش با جهان و کاستن از تحریم های ویران کننده داشته باشد اما اینها مسائلی هستند که هاشمی عملا هیچ نقش کلیدی و مهمی در آنها نمی تواند داشته باشد.
بنابر این کاهش تحریم ها و کمک به لغو آنها در دراز مدت ، بدون هماهنگی و خواست رهبر و سپاه و مجلس ممکن نیست.
بحث رابطه با آمریکا نیز که از زمان ریاست جمهوری خامنه ای و با رسوایی ایران گیت شروع شده است هنوز به در بسته می خورد.
واقعیت این است ، تا زمانی که  رابطه با آمریکا بهبود پیدا نکند مشکلات لاینحل باقی خواهند ماند. اما فکرایجاد رابطه با آمریکا ، از نظر خامنه ای و مخالفان آن ، به یک نقطه ضعف اساسی در رقبا تبدیل شده است که علی رغم علاقه بسیار زیای احمدی نژاد برای شکستن تابو مذاکرات ، هیچ نتیجه ای در بر نداشت.
حملات از هم اینک علیه کسانی که تمایل به برقراری رابطه با آمریکا دارند شروع شده است. کسانی که رابطه با آمریکا را مطرح می کنند سازشگر هستند و می خواهند انقلاب را به آغوش آمریکا بیندازند. بنابر این در چنین فضایی هاشمی توان هیچ گونه اظهار نظری نخواهد داشت و به سبب باز بودن پرونده های تروریستی بین المللی که نام هاشمی در آن است ، آمریکا هم امکان مذاکره با چنین شخصی را نخواهد داشت.
موارد ذکر شده بالا تنها سر فصل های مشکلات عمده ای است که هاشمی با آنها درگیر خواهد بود و علی رغم تبلیغات حامیان وی مبنی بر نجات کشور به دست او ( مشابه همان تبلیغاتی که او را سردار سازندگی می خواندند اما در انتها ، تو خالی بودن این شعارها بر همگان آشکار شد) با شناختی که همگان از روحیات هاشمی دارند ، او به راحتی خود را در معرض اتهامات و رویارویی با خامنه ای و سایر قدرتمداران نخواهد گذاشت و طبق عادت مالوف منافع شخصی و خانوادگی خود و همچنین برگشت به دوران با شکوه قدرت ؛ که سالیان دراز از آن محروم بوده است ؛ را ، بر منافع مردم مستاصل و گرفتاری که از ترس گرگ به قصاب پناه برده اند ، ترجیح خواهد داد.
احمدی نژاد در چهار سال اول ریاست جمهوری ، راه تعامل و همراهی با رهبر را در پیش گرفت اما در نهایت بجایی رسید که در چهار سال دوم اقدام به رویارویی با خامنه ای کرد تا شاید به این وسیله بتواند کمی آزادی عمل پیدا کرده و به اهداف خود برسد ، اما باز شکست خورد.
مشکلات مردم و کشور تنها با عوض شدن اسامی و تحت عنوان رییس جمهور قابل حل نیست ، واقعیتی که در 16 سال گذشته به وضوح آنرا دیده ایم. این مشکلات ریشه در اعتقادات و نگاه های رهبران حکومت اسلامی به مردم و آزادی های اجتماعی دارد و رفع کامل مشکلات تنها با تغییر حکومت و ایجاد یک رژیم سکولار و آزادیخواه ممکن و عملی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر