Translate

۱۳۹۲ مرداد ۷, دوشنبه

انتقاد از ترکیب محافظه‌کارانه کابینه احتمالی روحانی

انتشار فهرست غیررسمی از ترکیب محافظه‌کارانه کابینه حسن روحانی با انتقاد و اعتراض گروهی از جریان‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب مواجه شده است.
در این فهرست که طی دو روز گذشته از سوی برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده٬ تنها نام دو چهره نزدیک به جریان اصلاح‌طلب دیده می‌شود.
در این فهرست برخلاف کابینه‌های گذشته نام هیچ زنی دیده نمی‌شود که همین مسئله بحث ترکیب محافظه‌کارانه کابینه یازدهم را تشدید کرده است.
در محافل گفته می‌شود حسن روحانی در ازای واگذاری وزارت‌خانه‌های فرهنگی٬ اجتماعی و سیاسی به محافظه‌کاران٬ توانسته وزارت‌خانه‌های اقتصادی را از آن تیم خود کند.
برخی تحلیل‌گران این روش حسن روحانی را بی‌شباهت با کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی نمی‌دانند که اولویت اصلی خود را مسائل اقتصادی قرار داده بود.
در محافل سیاسی همچنین گفته می‌شود ترکیب قابل توجهی از کابینه یازدهم با توافق علی لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون «رهروان ولایت» بسته شده است.
گفته می‌شود این توافق به این صورت حاصل شده که لاریجانی در ازای حضور برخی محافظه‌کاران همسو با این فراکسیون در کابینه٬ وعده‌هایی مبنی بر رای کامل مجلس به کابینه پیشنهادی داده است.
این در حالی است که احمدرضا دستغیب٬ رئیس کارگروه‌های تخصصی فراکسیون «رهروان ولایت» از «بی‌اعتنایی» روحانی به خواسته‌های این فراکسیون انتقاد کرده است.
دستغیب گفته که «قدری ظرفیت مجلس توسط برخی از مشاوران روحانی کم اهمیت جلوه داده شده است.»
وی حسن روحانی را تهدید کرده است: «اگر قرار بر تعامل خوب بین مجلس و دولت است این ارتباط باید دوسویه باشد٬ چرا که اگر دولت تنها مایل به داشتن روابط رسمی باشد، تداوم این ارتباطات به صورت رسمی کار را دشوارتر خواهد کرد. طبیعتا در فضای دوستانه، تعامل بهتری شکل می‌گیرد.»
دستغیب افزوده که «مجلس دو فراکسیون اصلی دارد که طبیعتا در قالب همکاری و تعامل کار بهتر پیش می‌رود٬ اما ظاهرا تیم روحانی دنبال این است که لیست کابینه نهایی را در قالب رسمی به مجلس ارائه کند.»
حسن روحانی در یک ماه گذشته از سوی محافظه‌کاران تندرو برای تعیین اعضای کابینه خود تحت فشار‌های شدیدی بوده که به نظر می‌رسد این فشار‌ها تا این لحظه مثمر ثمر بوده است.
سایت«سحام نیوز» با تائید این این فشار‌ها روز دوشنبه (هفتم امرداد) نوشته که علی خامنه‌ای با چهار نامزد کلیدی روحانی مخالفت کرده است.
علی یونسی٬ حسین علایی٬ جعفر توفیقی و احمد مسجد جامعی چهار نفری هستند که آقای خامنه‌ای با تصدی آنها بر وزارت‌خانه‌های اطلاعات٬ دفاع٬ علوم و ارشاد مخالفت کرده است.
پیش‌تر محافظه‌کاران تندرو نیز به حسن روحانی نسبت به حضور این چهره‌ها در کابینه هشدار داده بودند.

روزنامه «بهار» متعلق به اصلاح‌طلبان نیز امروز در یادداشتی به طور مستقیم به حسن روحانی نسبت به عواقب عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های محافظه‌کاران تندرو هشدار داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر