Translate

۱۳۹۲ شهریور ۳۱, یکشنبه

نقد عملکرد حاکمیت جرم سیاسی است

گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «جرم سیاسی» به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند که براساس آن انتقاد از عملکرد حاکمیت حتی به قصد ضربه نزدن به نظام نیز «جرم» محسوب می‌شود.
متن کامل این طرح که به امضای ۱۹ نماینده مجلس رسیده روز یک‌شنبه (۳۱ شهریور) تقدیم هیات رئیسه شده و در خبرگزاری «تسنیم» نیز منتشر شده است.
در ماده یک این طرح آمده هر رفتاری که با انگیزه نقد «عملکرد حاکمیت» و «کسب و حفظ قدرت» باشد٬ بی‌آنکه فرد قصد ضربه زدن به جمهوری اسلامی داشته باشد نیز «جرم سیاسی» محسوب می‌شود.
در ماده ۲ این طرح توهین و افترا به مقام‌های جمهوری اسلامی به همراه توهین به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن نیز «جرم سیاسی» برشمرده شده است.
خرداد ماه سال ۱۳۸۰ نیز مجلس طرحی در خصوص جرم سیاسی به تصویب رسانده بود که با ۱۸ ایراد شورای‌ نگهبان مواجه شده بود.
بدنبال اصرار مجلس بر این طرح، مصوبه مذکور، در ‌‌نهایت برای تائید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و هنوز هم در اختیار مسئولان این مجمع قرار دارد.
بنابراین این برای دومین بار است که نمایندگان مجلس طرحی برای تعریف «جرم سیاسی» به هیات رئیسه مجلس تقدیم می‌کنند.
در قوانین جمهوری اسلامی «جرم سیاسی» تعریف نشده و سال‌هاست قوه قضائیه و مجلس مشغول تهیه لایحه یا طرحی جامعی برای تعریف «جرم سیاسی» هستند.

سال ۱۳۸۷ نیز قوه قضائیه لایحه‌ای را تصویب کرده که مصادیق جرم سیاسی و مجازات‌های مرتبط با هر کدام از این مصادیق را تعیین می‌کرد. این لایحه با تصویب نمایندگان به قانون مجازات اسلامی الحاق شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر